Bij training in gespreksvoering bereid je jezelf met opdrachten en oefeningen voor op het voeren van gesprekken in de praktijk. Maar het risico bestaat dat je daar door training met zelfgekozen cliënten geen goed beeld van krijgt. In deze opdracht ga je onderzoeken hoe in de praktijk gesprekken gevoerd worden.
In deze opdracht ga je een bezoek brengen aan een functionaris in de praktijk, een ervaringsdeskundige. Je hebt een gesprek met hem en je vraagt of je ook een gesprek kunt bijwonen dat hij heeft met een cliënt of groep cliënten. Dat laatste zal niet gemakkelijk zijn, maar het is leerzaam. Ik weet van de opleiding waaraan ikzelf verbonden ben, dat het elk jaar lukte dat een paar honderd studenten een dergelijk gesprek bijwoonden. Als het gebeurt in het kader van een opleiding, kan een aanbevelingsbrief van een docent in sommige gevallen helpen om toestemming te verkrijgen.
Als je gaat zoeken naar iemand in het werkveld, ga dan als volgt te werk.
Veel instellingen verkopen nee, maar er zijn ook instellingen die er positief tegenover staan. Het komt ook regelmatig voor dat de functionaris vraagt om feedback; soms kunnen studenten hem nog iets leren. Hetzelfde geldt voor cliënten: in verslagen staat soms te lezen dat zij het positief vinden dat een student belangstelling heeft en zij vinden het ook prettig om mee te werken aan een stukje opleiding van deze student. Een enkele keer wordt door de cliënt zelfs de mening van de student gevraagd.
Stuur een bedankbrief naar de functionaris met een kopie van het verslag van het gesprek en de observatie.